Kelas Bu Novi

Kelas Bu Novi
Kelas Bu Novi

KINANTHI PERTEMUAN 4 KLS 8

 


PELING :

Tembang Kinanthi kalebu jinise tembang macapat. Tembang Macapat nduweni paugeran guru gatra, guru wilangan lan guru lagu.

Tegese guru gatra, guru wilangan lan guru lagu, yaiku.

a.       Guru gatra yaiku cacahing larik saben sapada (satu bait)

Guru gatra tembang Kinanthi yaiku ana 6 gatra

b.       Guru wilangan yaiku cacahing wanda (suku kata) saben sagatra (satu larik).

Guru wilangan tembang Kinanthi yaiku 8, 8, 8, 8,8, 8. Gatra kapisan dumadi saka 8 wanda, gatra kapindho dumadi saka 8 wanda, lan gatra-gatra sabanjure uga mengkono

c.       Guru lagu yaiku tibaning aksara swara ing pungkasan gatra

Guru lagu tembang Kinanthi yaiku u, i, a, i, a,i. Tegese gatra kapisan kudu dipungkasi ngganggo swara urip (huruf vokal) “u”, gatra kapindho dipungkasi swara “i”, lan gatra-gatra sabanjure uga kaya mengkono.

Watake tembang Kinanthi yaiku awatak prihatin, getun, keduwung, sedhih. Cocog kanggo menehi pitutur utawa nglairake rasa tresna.

Wulang Reh utawa Serat Wulangreh yaiku kasusastran awujud tembang macapat yasan Sri Susuhunan Pakubuwana IV, Raja Surakarta, kang wiyos nalika surya 2 September 1768. panjenengane jumeneng wiwit 29 November 1788  nganti tekan sedane surya 1 Oktober 1820.

Wulang ateges pitutur, Reh ateges warna-warna. Wulangreh ateges piwulang kang isine pitutur warna-warna.


01

Padha gulangen ing kalbu

Ing sasmita amrih lantip

Aja pijer mangan nendra

Ing kaprawiran den kesthi

Pesunen sariranira

Sudanen dhahar lan guling

 

02

Dadia lakunireku

Cegah dhahar lawan guling

Lan aja asukan-sukan

Anganggoa sawatawis

Ala watake wong suka

Nyuda prayitnaning batin

 

03

Yen wis tinitah wong agung

Aja sira nggunggung dhiri

Aja raket lan wong ala

Kang ala lakunireki

Nora wurung ngajak-ajak

Satemah anenulari

04

Nadyan asor wijilipun

Yen kalakuane becik

Utawa sugih carita

Carita kang dadi misil

Iku pantes raketana

Darapon mundhak kang budi

05

Yen wong anom pan wis tamtu

Manut marang kang ngadhepi

Yen kang ngadhep akeh bangsat

Datan wurung bisa juti

Yen kang ngadhep keh durjana

Nora wurung bisa maling

11

Mulane wong anom iku

Becik ingkang ataberi

Jejagongan lan wong tuwa

Ingkang sugih kojah ugi

Kojah iku warna-warna

Ana ala ana becik

12

Ingkang becik kojahipun

Sira anggoa kang pasthi

Ingkang ala singgahana

Aja sira anglakoni

Lan den awas wong akojah

Iya ing mangsa puniki

13

Akeh wong kang sugih wuwus

Nanging den sampar pakolih

Among badane priyangga

Kang den pakolihken ugi

Panasthene kang den umbar

Tan na nganggo sawatawis

06

Sanajan ta nora milu

Pasthi wruh solahe maling

Kaya mangkono sabarang

Panggawe ala puniki

Sok weruha nuli bisa

Yeku panuntuning eblis

 

07

Panggawe becik puniku

Gampang yen wus den lakoni

Angel yen durung kalakyan

Aras-arasen nglakoni

Tur iku den lakonana

Mupangati badaneki

 

08

Lan wong anom-anom iku

Kang kanggo ing mangsa iki

Andhap asor dipunsimpar

Umbag gumunggung ing dhiri

Obrol umuk kang den gulang

Kumenthus lawan kumaki

09

Sapa sira sapa ingsun

Angalunyat sarta edir

Iku lalabete uga

Nonoman adoh wong becik

Emoh angrungu carita

Carita ala lan becik

10

Carita pan wus kalaku

Panggawe ala lan becik

Tindak bener lan kang ora

Kalebu jro cariteki

Mulane aran carita

Kabeh-kabeh den kawruhi

14

Aja na wong bisa tutur

Ngemungna ingsun pribadi

Aja na kang amamadha

Angrasa pinter pribadi

Iku setan nunjang-nunjang

Tan pantes dipunpareki

15

Sikakna den kaya asu

Yen wong kang mengkono ugi

Dahwen open ora layak

Yen sira sandhingan linggih

Nora wurung katularan

Becik singkiranan ugi

16

Poma-poma wekas ingsun

Mring kang maca layang iki

Lair batin den estokna

Saunine layang iki

Lan den bekti mring wong tuwa

Ing lair prapta ing batin

 

 

A.       Ayo tembung-tembung sing kacethak kandel ing tembang Kinanthi ing dhuwur golekna tegese!

...................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................

...................................................................................................................................................................

Post a Comment

0 Comments